Canon 24-105mm f/2.8 – Hybridobjektiv for hybridkameraer

Med kameraer som er optimalisert for både foto og video, synes Canon det også burde være objektiver optimalisert for det samme. Dette kan bli veldig spennende.
I tillegg til en 200-800mm zoom og en 10-18mm, lanserer Canon i dag enda et meget spennende objektiv.

RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z
Objektiver beregnet på fotografering har gjerne litt andre egenskaper enn objektiver beregnet på video. Og omvendt.

I kameraene har produsentene klart å forene disse behovene relativt godt, men det er gjort få forsøk på å få til det i et objektiv, fram til nå.

Med det første objektivet i den nye Z-serien fra Canon, prøver de på nettopp dette. Vi ser det først ved at objektivet har fått blenderring. Det er, så vidt vi kan avgjøre, første gang for Canon siden EOS-systemet ble lansert (med unntak av de dyre cine-objektivene). Blenderringen er trinnløs, og blenderen har noe sånt som 32 trinn mellom hvert hele steg, så den er også i praksis trinnløs. Fotografer foretrekker vanligvis klikk på blenderringen, og du kan ikke sette det på dette objektivet. Men du kan fortsatt stille blenderen fra kameraet, slik du alltid har gjort på EOS-kameraer.

Det er også spennende at dette er det første 24-105mm f/2.8-objektivet vi har sett fra noen produsent. Det er flere som har etterspurt det, så vi har ønsket oss det lenge. Canon sier at det er like skarpt på 70mm som RF 24-70mm f/2.8, og det lover jo bra, særlig hvis det beholder skarpheten gjennom zoomområdet.

På YouTube kan du se en video der vi har snakket med Canon Norge om dette nye objektivet.

Parfokalt (nesten)
Parfokale objektiver er konstruert på en slik måte at fokus ikke endrer seg når du zoomer. Dette er en svært dyr konstruksjon, og vi ser det aldri på vanlige zoomobjektiver for foto, for der er det ikke så viktig. Det forekommer på cine-objektiver, der sånt er mye mer kritisk.

Dette objektivet har ikke en fysisk parfokal konstruksjon, men justerer elektronisk, slik at det i praksis blir det samme, men sparer plass, vekt og ikke minst kostnader.

Det er også en tilsvarende elektronisk kompensasjon for pusting (breathing), at objektivet endrer brennvidde når du fokuserer.

Det er intern zoom, og tyngdepunktet flytter seg svært lite ved zooming, så hvis du har objektivet på en rigg eller gimbal, slipper du problemer med endret tyngdepunkt eller at fronten kommer i veien for noe når du zoomer.

Bildet du får fra objektivet skal ha en såkalt cinematic look.

Også til profesjonelt bruk
Dersom du ønsker å bruke objektivet til større produksjoner, kan du sette på en motorzoom. Det kommer faktisk to motorzoomer, der du kan fjernstyre zooming via C.anons Camera Connect-app eller EOS Utility.

Den mest avanserte av dem har i tillegg en 20-pinners kontakt for tilkobling av kompatible zoom-/fokuskontrollere i studio- eller store produksjonsmiljøer. PZ-E2B er også kompatibelt med og kan kobles via kabel til Canons Zoom Servo Grip ZSG-C10.

Objektivet er overraskende kompakt. Det er selvfølgelig ikke et lite objektiv – omtrent som du vil forvente av en 24-105 f/2.8L, men med alle ekstra funksjonene for video, hadde vi trodde det ville bli større.

Vi ble heller ikke skremt av prisen. Det vil si, objektivet er ikke billig. Ingen objektiver er det i dag omtrent. Men tatt i betrakting at det tar mål av seg til å kunne erstatte to objektiver, kan det fort bli prisgunstig.

Målgruppa er innholdsprodusenter som både fotograferer og filmer, redaksjoner, bryllupsfotografer som ofte blir bedt om å filme, og alle som har behov for både video og foto samtidig.

Levering starter i desember og veiledende pris for objektivet er 46 299,- kroner.
Motorzoomen kommer i mars og PZ-E2 vil koste 15 599,- mens PZ-E2B får en pris på 20 699,-

____________________________________________________
Her finner du Canon 24-105mm f/2.8L IS USM i nettbutikken.

 -
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu