Hvert år inviterer Fotografiets dag amatører og profesjonelle til å sende inn sine bilder til juryering. I år har juryen bestått av Thorstein Kleivdal fra Norsk Selskap For Fotografi, Andrea Grundt Johns fra Forbundet Frie Fotografer, Arthur Sand fra Norsk Fotohistorisk Forening - Preus museums venner og Institusjonsfotografenes Forening , Jon Klasbu fra Norges Fotografforbund, Jan Erik Wessel fra Norske Naturfotografer og Ingrid Nilsson fra Preus museum.
Juryen har plukket ut tre vinnere, samt et utvalg som har fått hederlig omtale.
Helt til topps har Svenn-Ivar Bjørkavåg gått. Juryen sier dette om serien:
"Vel gjennomført ide. Her er ikke bare resultatet, men også prosessen en viktig del av bildene. Om du ikke vet noe om bakgrunnen til bildene, kan de likevel gi assosiasjoner til natur og nordlys, og de forteller om en demokratisering av fotografiet ved at man ikke trenger dyre kameraer for å lage bilder.
Bildene er tatt ved hjelp av en ølboks med pinhole i, og satt fast med lukkertid på et år. De viser altså solas gang over himmelbuen. Boksene kan man se utstilt ved siden av bildene. På det ene bildet var boksen plassert på en strand med beskyttelse rundt. Havet og været tok med seg boksen og ble funnet igjen et år etterpå et annet sted, og bildet bærer preg av elementenes herjing."
Nedenfor kan du se de andre vinnerbildene. En del av disse er del av en serie.
Juryen har plukket ut tre vinnere, samt et utvalg som har fått hederlig omtale.
Helt til topps har Svenn-Ivar Bjørkavåg gått. Juryen sier dette om serien:
"Vel gjennomført ide. Her er ikke bare resultatet, men også prosessen en viktig del av bildene. Om du ikke vet noe om bakgrunnen til bildene, kan de likevel gi assosiasjoner til natur og nordlys, og de forteller om en demokratisering av fotografiet ved at man ikke trenger dyre kameraer for å lage bilder.
Bildene er tatt ved hjelp av en ølboks med pinhole i, og satt fast med lukkertid på et år. De viser altså solas gang over himmelbuen. Boksene kan man se utstilt ved siden av bildene. På det ene bildet var boksen plassert på en strand med beskyttelse rundt. Havet og været tok med seg boksen og ble funnet igjen et år etterpå et annet sted, og bildet bærer preg av elementenes herjing."
© Svenn Ivar Bjørkavåg
© Svenn Ivar Bjørkavåg
Nedenfor kan du se de andre vinnerbildene. En del av disse er del av en serie.
2. plass
© Geir Fløde
Juryen sier: Bildene viser god teknisk gjennomføring og er resultatene av et kreativt sinn. Det er en tydelig tanke og idé bak bildene. Juryen har gjort et utvalg av de innsendte bildene, og utvalget har en god sammenheng teknisk og narrativt. Løsningen på de tekniske vilkårene er fint løst, med form, bevegelse og lys, slik at det blir gode bilder.
2. plass
© Geir Fløde
Juryen sier: Bildene viser god teknisk gjennomføring og er resultatene av et kreativt sinn. Det er en tydelig tanke og idé bak bildene. Juryen har gjort et utvalg av de innsendte bildene, og utvalget har en god sammenheng teknisk og narrativt. Løsningen på de tekniske vilkårene er fint løst, med form, bevegelse og lys, slik at det blir gode bilder.
3. plass
© Pernille Brekke Hansen
Juryen sier: En liten fortelling, men med mye følelse. Vi ser historien fra et barns synsvinkel, det er en nerve og en sårbarhet i serien som rører ved oss. Bildene gir en følelse av utsatthet, av noe som ikke blir fortalt, samtidig som varmt og vakkert sommerlys fyller bildene. Spenningen ligger i denne dobbeltheten i bildene. Lyset er vesentlig for å få fram sårbarheten. (Serien består av 6 bilder)
3. plass
© Pernille Brekke Hansen
Juryen sier: En liten fortelling, men med mye følelse. Vi ser historien fra et barns synsvinkel, det er en nerve og en sårbarhet i serien som rører ved oss. Bildene gir en følelse av utsatthet, av noe som ikke blir fortalt, samtidig som varmt og vakkert sommerlys fyller bildene. Spenningen ligger i denne dobbeltheten i bildene. Lyset er vesentlig for å få fram sårbarheten. (Serien består av 6 bilder)
3. plass
© Pernille Brekke Hansen
Juryen sier: En liten fortelling, men med mye følelse. Vi ser historien fra et barns synsvinkel, det er en nerve og en sårbarhet i serien som rører ved oss. Bildene gir en følelse av utsatthet, av noe som ikke blir fortalt, samtidig som varmt og vakkert sommerlys fyller bildene. Spenningen ligger i denne dobbeltheten i bildene. Lyset er vesentlig for å få fram sårbarheten. (Serien består av 6 bilder)