Utstillingsinfo
- Periode30.10.14 - 23.11.14
- StedFotografiens Hus, Oslo
- Det første året var jeg mest opptatt av å lære om teknikk. Vi hadde mørkerom på jobben, så det ble noen lange dager der. Etter ett år sa jeg opp for å få mer tid til å fotografere. Det neste året tilbragte jeg rundt omkring i Vest-Europa og USA, forteller Skjæveland til foto.no.
På den tiden dro Skjæveland kun hjem for å fremkalle film, og for å planlegge sin neste reise. Etterhvert ble han mindre opptatt av den tekniske biten. Fokus ble på form og innhold i bildene. Han valgte å dra til Paris hvor flere av fotografene som inspirerte mest hadde arbeidet.
- I starten fotograferte jeg overalt i byen. Etterhvert ble jeg mer og mer fasinert av parkkulturen og hvor avslappet pariserne var der. Jeg har sett en del bilder fra parkene og følte dette var omgivelser hvor jeg kunne lære en del av å jobbe systematisk.
I parkene var Skjæveland utstyrt med Leica og Kodak Tri-x.
- Været var med på å diktere valg av brennvidde som igjen styrte hvilken park jeg skulle fotografere i. Jeg brukte 28 mm på overskyete dager for å få mer dybdeskarphet, mens på dager med solskinn brukte jeg 35 mm og blendet ned. Matpakke var medbragt for å ikke tape tid. Jeg fotograferte syv dager i uken. Jeg gikk ut etter frokost og returnerte når solen var i ferd med å gå ned. De gangene det regnet fotograferte jeg i museer, bladde i fotobøker på biblioteket eller gikk gjennom eget materiale. Det siste året har det vært litt mindre fotografering og litt mer tid på det administrative. Det var noen tusen bilder å gå gjennom.
For Skjæveland handler fotografiene fra Paris om de transformative egenskapene til mediet; om forskjellen mellom vår verden og den verdenen som eksisterer i fotografiet.
- Jeg har utelukkende vært interessert i den verdenen som oppstår i disse fotografiene. Personene i bildene får nye roller og nye liv her. Parkene får en annen energi.
Arbeidet generelt og Paris spesielt, handler i sterk grad om å forstå mer av fotografiet.
- Det handler mer om mediet, enn å uttrykke noe om meg selv. Min oppfatning er at noe av en selv vil strømme ut i arbeidet uansett. Jeg er utrolig fasinert av hvordan fotografiet fungerer, og sitter med veldig mange spørsmål som jeg forsøker å besvare i arbeidet.
Hvorfor fotografiet har hatt denne effekten på Skjæveland vet han ikke selv. Han bruker ikke mye tid på å finne ut av det heller. Det han bruker tiden sin på, ja, utenom det å fotografere, er å se i fotobøker, lytte til foredrag og lese tekster om fotografi.
- Alt dette handler for meg om å lære. Så ordet studere passer veldig bra etter min mening. Det hele er en veldig givende prosess.
Resultatet fra Skjævelands utforskning av Paris' parker kan sees på Fotografiens hus fra 30. oktober til 23. november.
Dan Skjæveland
Dan Skjæveland
Dan Skjæveland
Dan Skjæveland
Dan Skjæveland
Desse bilda har ei historie kvar for seg med gjennomført bruk av linjer, flott bruk av lys-og skuggespel og fine gråtonar.
Her legg eg også merke til dei ulike fotostandpunkta du har nytta.
Gratulera også med kulturpris frå Time kommune,
Lukke til vidare, og få utstillinga til Bryne Mølle.
Helsing Tone