Yngve Sem Pedersen har 19 års erfaring som tv-fotograf/redigerer. De siste 16 årene har han vært tilknyttet TV2 i Oslo hvor han primært har snekret sammen reportasjer for nyheter og sport.
- Jobben min har vært et godt utgangspunkt for en etter hvert gryende interesse for fotografering, som hittil har vært begrenset til en hobbysyssel.
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Siden 5. juli 2005, ser jeg av min egen profilside.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg har alltid vært en observerende fyr. Ikke alltid observant, men observerende. Litt dagdrømmende til tider, og da mest tenkende i bilder. Jeg var altfor utålmodig med det analoge utstyret, så etter at DSLR hadde landet i butikkene, fikk jeg for alvor tatt et godt tak i fotograferingen. Å kunne prøve seg fram, feile og lære nærmest samtidig, var nesten for godt til å være sant. Det å kunne være strengere på komposisjon og innhold gjennom fotografering var også et behagelig avbrekk fra TV-jobbingen, hvor fokuset ligger mer på dramaturgi, sekvenstenkning og bevegelser.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er vel en slags øyeblikksfotograf. Er ikke særlig god til å planlegge bilder, og trives best med å velge ut en location for noe jeg finner interessant, for så å se hva som skjer. Prøve å utnytte de rådende forhold så godt som mulig. I utgangspunktet er de fleste sjangere av interesse, men jeg tar ofte bilder av natur og landskap ispedd litt menneskelig tilstedeværelse. Fra et noe distansert ståsted.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har tatt for å komme der du er i dag som fotograf?
- Jeg er selvlært på både kamera og i Photoshop. Har aldri deltatt på workshops, men har mange venner som er fotointeresserte, så jeg utveksler mye erfaringer med dem. Jeg besøker utstillinger, kjøper fotomagasiner innimellom og sonderer nettet til stadighet. Jobben min oppfordrer meg også til å tenke bilder, og jeg er også ofte på jobb med pressefotografer, som jeg nesten uten unntak har en god dialog med på tross av at vi jobber for konkurrerende medier. Nyttig å se og høre hvordan de jobber.
På hvilken måte kan du bruke din yrkeserfaring som tv-fotograf når du fotograferer stills?
- Det kan være mange likheter mellom tv og stills i tilnærmingen til et motiv. På samme måte som jeg primært fotograferer stills, så gjelder det for meg også i tv-jobben å prøve å utnytte øyeblikket/situasjonen på best mulig måte. Slik jobben min har vært de siste årene, har jeg måttet improvisere mye. Ta raske avgjørelser. Tror absolutt at jeg har dratt nytte av det på stills.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Å reise inspirerer voldsomt. Komme til nye steder. Se med ferske øyne.
Men også situasjoner i kjente miljøer er interessante. Jeg må uansett bli overrasket for å prestere, tror jeg, og leter ofte etter motiver med absurditeter, kontraster og elementer som kolliderer. Synes det går vel lang tid mellom hver gang jeg føler at jeg treffer.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Jeg blir inspirert av mang en hver. Først og fremst av dokumentarister/fotojournalister som evner å formidle noe brutalt, kontroversielt eller fortvilende som noe vakkert. Uten at forståelsen for innholdet endres. Noe jeg synes eksempelvis Steve McCurry og James Nachtwey gjør.
- Ellers liker jeg å bla i fotobøker, magasiner, både on- og offline. Merker meg mange navn, men går sjelden dypt inn i hver enkelt fotografs publiseringer.
- På foto.no er Arne Strømme til stor inspirasjon. Synes han er i en egen klasse, i grunn. Men også fotografer som Stig Børre Elvegård, Hans Jacob Haarseth, Håvard Flaaten, Erik Jansen, Dag Thrane, Svend Wiig Langen, Anne Øverås, Ivan Holmedal, Øyvind Antonsen og mange flere, legger/har lagt ut bilder her som jeg liker. På forskjellige måter. Kommentarene til Fred Strømme og Gunnar John Coll er alltid god lesning.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Det hadde vært stas å kunne stable sammen nok bilder til en utstilling, eller en bok en gang i framtida. Utfordringen ligger i å finne et tema som engasjerer, og ikke minst, en form jeg er komfortabel med. Jeg har skaffet meg en plotter, og håper at det å få sett noen av bildene mine på større print kan gi inspirasjon. Har ambisjoner om en hjemmeside snart også. Har mye ugjort.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Tidligere brukte jeg en dag eller to i uka, og flikket mye i Photoshop på kveldstid. På reiser steg gjennomsnittet betraktelig, for å si det forsiktig. De siste to årene har det blitt langt mindre fotografering. Jeg var konstant svimmel i 2,5 år, og legene fant ikke svar. Etter at jeg fikk trukket en tann i fjor høst ble jeg langsomt bedre, så om kort tid blir det forhåpentligvis mer fotografering igjen. Og flere reiser.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et bilde jeg reagerer på. Enkelt og greit.
- Hva jeg selv ville vært fornøyd med av et bilde jeg selv har tatt, er naturligvis noe helt annet enn opplevelsen av et bilde tatt av en annen fotograf. Det er spennende å ikke vite om omstendighetene rundt bildet å kunne fantasere fritt rundt motivet. Men det forutsetter jo at bildet kommuniserer, og at jeg føler noe ved påsyn.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har drodlet litt med en kollega om et bokprosjekt. En opplevelsesbok med reise og foto som nøkkelord. Vi får se hva det blir til. Nå må jeg først få litt oversikt i et nytt land (Pedersen skal flytte til Spania, Red. Anm.) og få samlet meg før jeg eventuelt tar grep.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret bilde, fra ide til ferdig resultat?
- Først må jeg ha det klart for meg hva jeg liker ved motivet, og utfra det tilnærme meg det på det som føles som et så riktig tidspunkt som mulig, rent lysmessig. Hvordan lyset faller kan være avgjørende. Komposisjonen er som regel bevisst, og situasjonsbetinget. Jeg komponerer utfra den følelsen jeg har i øyeblikket bildet blir tatt. Eller blir laget, om du vil.
- Men dette er jo i en tenkt ideell situasjon. Virkeligheten er ofte noe helt annet. Jeg kan pirke i flere timer i Photoshop med et bilde, med flerfoldige layere for selektive justeringer, uten å bli fornøyd. Og i to minutter med et annet bilde, kun med litt levels/curves, og bli veldig fornøyd. Det finnes ingen fasit.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er ikke veldig opptatt av utstyr, men opptatt av å kunne håndtere det utstyret jeg liker å jobbe med, rent teknisk. Jeg har bestemt meg for Canon og trives såpass godt med min 5D at jeg har tenkt å handle inn mark III-versjonen. Objektivene varierer fra fisheye 15mm til 100mm makro, til 400mm med extender x 2. Photoshop er et fantastisk redskap jeg ikke kan få rost nok. Uvurderlig.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Med tanke på hvor mye enklere alt har blitt fra opptak til redigering, så er jeg fremdeles hoppende glad for den digitale revolusjonen speilrefleksen har gått, og går, gjennom. Uten den ville nok min egen fotografering fremdeles vært begrenset til 20-30 ruller med negativer i året, som ikke ville vært nok til å kunne kalle det for en hobbysyssel en gang.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Oi, vanskelig. Jeg faller ofte tilbake til et bilde jeg har kalt Møte, selv om jeg som regel ikke liker å titulere bildene mine. Liker at tanken er fri.
- Jeg og to venner var på en liten øy utenfor Flores i Indonesia. Øya hadde ingen fastboende, men et lite gjestehus for turister. Eierne av gjestehuset holdt to rådyr som husdyr, og uten fiender rundt seg ble rådyrene tamme. Både situasjon, tidspunkt og absurditeten i bildet tiltaler meg veldig. Jeg var til og med fornøyd med egen utførelse.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har i hovedsak valgt ut bilder som er publisert på foto.no fra før. En del natur, dyr, mennesker og sånn. Mye landskap fra himmel og hav fra fjernt og nært. Det meste i farger, noe i svarthvitt.
-I tillegg har jeg lagt ved en serie på 5 gatebilder fra Roma, hvor jeg har bodd store deler av det siste året. Har prøvd å gjengi en melankoli i et ellers hektisk bybilde.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Ja, det vil jeg absolutt si at det har. Da min gode venn Elmer Laahne en gang i 2004 viste meg hva foto.no var, meldte jeg meg inn etter at jeg hadde skaffet meg et Canon Rebel XT i New York året etter, og for alvor blitt bitt. Selv om foto.no er et cybersamfunn, er det likevel alltid inspirerende å oppleve et fellesskap, og få tilbakemeldinger og anerkjennelse, selv om kosefaktoren i kommentargivningen kan bli i drøyeste laget til tider. Det kan virke som at enkelte synes det er viktigere å hilse på fotografen framfor å kritisere, og da blir det uvesentlig for meg.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Dere har mange bra artikler, nå senest portrettintervjuet av Bruce Davidson, og gode oppdateringer på fotografiske utstillinger, hendelser etc. Jeg er imponert over standarden og har ingen råd til forbedring på det feltet.
- Forumet har jeg ikke tid til å engasjere meg i, og synes det også er uoversiktlig. Sist jeg sjekket. En link på forsiden til et tema med høy temperatur inne på forumet kunne kanskje endret på det. Konkurransene hender det jeg melder meg på, men det blir litt på impuls. Stor honnør for solide jurybesetninger den siste tida.
- Jeg synes den formen Bildekritikken har fått er uheldig. Tanken er god, men oppfølgingen blant brukerne er for laber. Meg selv inkludert. Slik det har blitt ville jeg foretrukket BK i sin gamle form, selv om mannefallet blant mange aktive fotografer fra den gang er stort. Kanskje de vil komme tilbake med gammel innpakning? Bildegalleriet har blitt et samlebånd jeg sjelden klikker meg inn på.
- Jobben min har vært et godt utgangspunkt for en etter hvert gryende interesse for fotografering, som hittil har vært begrenset til en hobbysyssel.
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Siden 5. juli 2005, ser jeg av min egen profilside.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg har alltid vært en observerende fyr. Ikke alltid observant, men observerende. Litt dagdrømmende til tider, og da mest tenkende i bilder. Jeg var altfor utålmodig med det analoge utstyret, så etter at DSLR hadde landet i butikkene, fikk jeg for alvor tatt et godt tak i fotograferingen. Å kunne prøve seg fram, feile og lære nærmest samtidig, var nesten for godt til å være sant. Det å kunne være strengere på komposisjon og innhold gjennom fotografering var også et behagelig avbrekk fra TV-jobbingen, hvor fokuset ligger mer på dramaturgi, sekvenstenkning og bevegelser.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er vel en slags øyeblikksfotograf. Er ikke særlig god til å planlegge bilder, og trives best med å velge ut en location for noe jeg finner interessant, for så å se hva som skjer. Prøve å utnytte de rådende forhold så godt som mulig. I utgangspunktet er de fleste sjangere av interesse, men jeg tar ofte bilder av natur og landskap ispedd litt menneskelig tilstedeværelse. Fra et noe distansert ståsted.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har tatt for å komme der du er i dag som fotograf?
- Jeg er selvlært på både kamera og i Photoshop. Har aldri deltatt på workshops, men har mange venner som er fotointeresserte, så jeg utveksler mye erfaringer med dem. Jeg besøker utstillinger, kjøper fotomagasiner innimellom og sonderer nettet til stadighet. Jobben min oppfordrer meg også til å tenke bilder, og jeg er også ofte på jobb med pressefotografer, som jeg nesten uten unntak har en god dialog med på tross av at vi jobber for konkurrerende medier. Nyttig å se og høre hvordan de jobber.
På hvilken måte kan du bruke din yrkeserfaring som tv-fotograf når du fotograferer stills?
- Det kan være mange likheter mellom tv og stills i tilnærmingen til et motiv. På samme måte som jeg primært fotograferer stills, så gjelder det for meg også i tv-jobben å prøve å utnytte øyeblikket/situasjonen på best mulig måte. Slik jobben min har vært de siste årene, har jeg måttet improvisere mye. Ta raske avgjørelser. Tror absolutt at jeg har dratt nytte av det på stills.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Å reise inspirerer voldsomt. Komme til nye steder. Se med ferske øyne.
Men også situasjoner i kjente miljøer er interessante. Jeg må uansett bli overrasket for å prestere, tror jeg, og leter ofte etter motiver med absurditeter, kontraster og elementer som kolliderer. Synes det går vel lang tid mellom hver gang jeg føler at jeg treffer.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Jeg blir inspirert av mang en hver. Først og fremst av dokumentarister/fotojournalister som evner å formidle noe brutalt, kontroversielt eller fortvilende som noe vakkert. Uten at forståelsen for innholdet endres. Noe jeg synes eksempelvis Steve McCurry og James Nachtwey gjør.
- Ellers liker jeg å bla i fotobøker, magasiner, både on- og offline. Merker meg mange navn, men går sjelden dypt inn i hver enkelt fotografs publiseringer.
- På foto.no er Arne Strømme til stor inspirasjon. Synes han er i en egen klasse, i grunn. Men også fotografer som Stig Børre Elvegård, Hans Jacob Haarseth, Håvard Flaaten, Erik Jansen, Dag Thrane, Svend Wiig Langen, Anne Øverås, Ivan Holmedal, Øyvind Antonsen og mange flere, legger/har lagt ut bilder her som jeg liker. På forskjellige måter. Kommentarene til Fred Strømme og Gunnar John Coll er alltid god lesning.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Det hadde vært stas å kunne stable sammen nok bilder til en utstilling, eller en bok en gang i framtida. Utfordringen ligger i å finne et tema som engasjerer, og ikke minst, en form jeg er komfortabel med. Jeg har skaffet meg en plotter, og håper at det å få sett noen av bildene mine på større print kan gi inspirasjon. Har ambisjoner om en hjemmeside snart også. Har mye ugjort.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Tidligere brukte jeg en dag eller to i uka, og flikket mye i Photoshop på kveldstid. På reiser steg gjennomsnittet betraktelig, for å si det forsiktig. De siste to årene har det blitt langt mindre fotografering. Jeg var konstant svimmel i 2,5 år, og legene fant ikke svar. Etter at jeg fikk trukket en tann i fjor høst ble jeg langsomt bedre, så om kort tid blir det forhåpentligvis mer fotografering igjen. Og flere reiser.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et bilde jeg reagerer på. Enkelt og greit.
- Hva jeg selv ville vært fornøyd med av et bilde jeg selv har tatt, er naturligvis noe helt annet enn opplevelsen av et bilde tatt av en annen fotograf. Det er spennende å ikke vite om omstendighetene rundt bildet å kunne fantasere fritt rundt motivet. Men det forutsetter jo at bildet kommuniserer, og at jeg føler noe ved påsyn.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har drodlet litt med en kollega om et bokprosjekt. En opplevelsesbok med reise og foto som nøkkelord. Vi får se hva det blir til. Nå må jeg først få litt oversikt i et nytt land (Pedersen skal flytte til Spania, Red. Anm.) og få samlet meg før jeg eventuelt tar grep.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret bilde, fra ide til ferdig resultat?
- Først må jeg ha det klart for meg hva jeg liker ved motivet, og utfra det tilnærme meg det på det som føles som et så riktig tidspunkt som mulig, rent lysmessig. Hvordan lyset faller kan være avgjørende. Komposisjonen er som regel bevisst, og situasjonsbetinget. Jeg komponerer utfra den følelsen jeg har i øyeblikket bildet blir tatt. Eller blir laget, om du vil.
- Men dette er jo i en tenkt ideell situasjon. Virkeligheten er ofte noe helt annet. Jeg kan pirke i flere timer i Photoshop med et bilde, med flerfoldige layere for selektive justeringer, uten å bli fornøyd. Og i to minutter med et annet bilde, kun med litt levels/curves, og bli veldig fornøyd. Det finnes ingen fasit.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er ikke veldig opptatt av utstyr, men opptatt av å kunne håndtere det utstyret jeg liker å jobbe med, rent teknisk. Jeg har bestemt meg for Canon og trives såpass godt med min 5D at jeg har tenkt å handle inn mark III-versjonen. Objektivene varierer fra fisheye 15mm til 100mm makro, til 400mm med extender x 2. Photoshop er et fantastisk redskap jeg ikke kan få rost nok. Uvurderlig.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Med tanke på hvor mye enklere alt har blitt fra opptak til redigering, så er jeg fremdeles hoppende glad for den digitale revolusjonen speilrefleksen har gått, og går, gjennom. Uten den ville nok min egen fotografering fremdeles vært begrenset til 20-30 ruller med negativer i året, som ikke ville vært nok til å kunne kalle det for en hobbysyssel en gang.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Oi, vanskelig. Jeg faller ofte tilbake til et bilde jeg har kalt Møte, selv om jeg som regel ikke liker å titulere bildene mine. Liker at tanken er fri.
- Jeg og to venner var på en liten øy utenfor Flores i Indonesia. Øya hadde ingen fastboende, men et lite gjestehus for turister. Eierne av gjestehuset holdt to rådyr som husdyr, og uten fiender rundt seg ble rådyrene tamme. Både situasjon, tidspunkt og absurditeten i bildet tiltaler meg veldig. Jeg var til og med fornøyd med egen utførelse.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har i hovedsak valgt ut bilder som er publisert på foto.no fra før. En del natur, dyr, mennesker og sånn. Mye landskap fra himmel og hav fra fjernt og nært. Det meste i farger, noe i svarthvitt.
-I tillegg har jeg lagt ved en serie på 5 gatebilder fra Roma, hvor jeg har bodd store deler av det siste året. Har prøvd å gjengi en melankoli i et ellers hektisk bybilde.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Ja, det vil jeg absolutt si at det har. Da min gode venn Elmer Laahne en gang i 2004 viste meg hva foto.no var, meldte jeg meg inn etter at jeg hadde skaffet meg et Canon Rebel XT i New York året etter, og for alvor blitt bitt. Selv om foto.no er et cybersamfunn, er det likevel alltid inspirerende å oppleve et fellesskap, og få tilbakemeldinger og anerkjennelse, selv om kosefaktoren i kommentargivningen kan bli i drøyeste laget til tider. Det kan virke som at enkelte synes det er viktigere å hilse på fotografen framfor å kritisere, og da blir det uvesentlig for meg.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Dere har mange bra artikler, nå senest portrettintervjuet av Bruce Davidson, og gode oppdateringer på fotografiske utstillinger, hendelser etc. Jeg er imponert over standarden og har ingen råd til forbedring på det feltet.
- Forumet har jeg ikke tid til å engasjere meg i, og synes det også er uoversiktlig. Sist jeg sjekket. En link på forsiden til et tema med høy temperatur inne på forumet kunne kanskje endret på det. Konkurransene hender det jeg melder meg på, men det blir litt på impuls. Stor honnør for solide jurybesetninger den siste tida.
- Jeg synes den formen Bildekritikken har fått er uheldig. Tanken er god, men oppfølgingen blant brukerne er for laber. Meg selv inkludert. Slik det har blitt ville jeg foretrukket BK i sin gamle form, selv om mannefallet blant mange aktive fotografer fra den gang er stort. Kanskje de vil komme tilbake med gammel innpakning? Bildegalleriet har blitt et samlebånd jeg sjelden klikker meg inn på.
Møte
Yngve Sem Pedersen
Samsung
Yngve Sem Pedersen
Bøfler
Yngve Sem Pedersen
Vannring
Yngve Sem Pedersen
Himmelspeil
Yngve Sem Pedersen
Siluettbrygge
Yngve Sem Pedersen
Borobodur
Yngve Sem Pedersen
Stup
Yngve Sem Pedersen
Cubavegg
Yngve Sem Pedersen
Liv
Yngve Sem Pedersen
Inspirerende lesning og flott portett. Du har utrolig spennende og flotte bilder. På portefolien din liker jeg spesielt godt Borobodur. Kjempeflott og spennende. Gleder meg til å se mer fra deg!
God sommer!
mvh
Liv ")
Du er svært dyktig og leverer meget gode bilder
mvh
Håvard
Også så hyggelig da, å bli nevnt som inspirasjonskilde! Jeg som trodde jeg var helt glemt her inne, siden jeg ikke har lagt ut bilder på noen år.