Utstillingsinfo
- Periode04.02.12 - 24.03.12
- StedPeder Lund, Oslo
William Eggleston var mannen som gjorde fargefotografiet anerkjent. Den amerikanske fotografen var blant de første som holdt en større utstilling med fargefotografier, og hans utstilling på MOMA i 1976 regnes i dag som øyeblikket da fargefotografiet ble tatt opp i det gode kunstnerlige selskap, der tidligere kun sort/hvitt-fotografiet hadde plass. Med utstillingen fulgte boken "William Egglestons guide" skrevet av den anerkjente kuratoren John Szarkowski.
Fant eske med sort/hvitt-bilder
I mange år var det kun hans fargesterke fargebilder, produsert ved bruk av teknikken Dye transfer - en teknikk som gir intense og mettede farger, som fikk oppmerksomhet.
Men for noen år siden ble en eske med sort/hvitt-fotografier funnet på kontoret til The William Eggleston Artistic Trust i Memphis, USA, foreningen som forvalter arbeidet hans. En eske med bilder av gater, skyer, mennesker, gjerder og butikkvinduer. Ukjent for mange, viste det seg at fargefotografiets mester begynte karrieren som sort/hvitt-fotograf på sent 50-tall, før han oppdaget fargefotografiet på midten av 60-tallet.
Etter oppdagelsen ble bildene vist på utstillinger i blant annet New York, München og Los Angeles. I 2010 ble boken "Before Color" gitt ut av forlaget Steidl. I denne boken, femti år etter de ble tatt, har bildene for første gang blitt scannet og samlet mellom to permer.
- Har funnet sin motivkrets
37 av disse bildene skal nå stilles ut på Peder Lund i Oslo. Bildene kan sees som en forløper til hans mer kjente fargefotografier, både i form av motivvalg og uttrykk.
- Utstillingen "William Eggleston - Before Color" på Peder Lund viser hvordan Eggleston allerede på 1960-tallet langt på vei har funnet sin motivkrets, skriver galleriet i en pressemelding.
Eggleston har gjennom hele karrieren fokusert linsen på dagligdagse motiver, som de velkjente bildene "Red ceiling" og "Memphis". Så også med sort/hvitt-bildene, som ble til med 35mm film på turer i forstedene rundt Memphis.
- Hans måte å jobbe på og hans skildringer av omgivelsene har blitt betegnet som "the democratic camera". Med motiver som beskriver tendensene i sørstatene i USA på 1960-tallet, presenterer Eggleston små glimt av hverdagsobjekter. Mennesker i sitt daglige virke, gjenstander og hus fra et samfunn som både er gjenkjennelig og merkverdig når vi får de presentert gjennom Egglestons kameralinse, skriver galleriet.
Utstillingen "William Eggleston - Before Color" åpner på Peder Lund 4. februar og varer frem til 24. mars.
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.