Det var som 25 åring Københavnjenta startet sin karriere som profesjonell fotograf, og hun ble tidlig bitt av basillen. På et språk ikke alle skjønner forteller hun om opplevelsen av å se Sally Mann sitt arbeide som 16 åring og herfra og ut var det ingen tvil. Det startet med remakes av Manns arbeide, med fine sort/hvitt-bilder av blant annet sin søster. Hun ble eldre og jobbet etterhvert litt for et modellbyrå før hun startet som assistent for en kunstfotograf. Der begynte en ny og viktig fase i Vilstrups karriere. Hun lærte enormt mye som assistent.
- Jeg var assistent for en fotograf uten noen kunnskap om teknikk, eller blitser og slikt, forteller hun.
Nettopp dette hjalp Vilstrup til å arbeide uten tekniske barrierer. Hun fokuserte på å bruke det man hadde av lys allerede. Enten det var dagslyset eller en hvilken som helst lampe.
- Alt er mulig, presiserer hun og nettopp denne formaningen ble en gjenganger utover foredraget.
Og hun var heldig. Hun er heldig. For hun gjør egentlig alltid som hun vil, og blir nesten utelukkende booket til oppdrag grunnet sitt uttrykk og stil som fotograf.
- Jeg var på rett sted til rett tid, forteller hun, nå på engelsk. En noe forvirret publikummer spurte nemlig pent om hun kunne legge om fra dansk, så nå snakket hun til oss alle.
Her kommer personligheten frem. Hun virker så avslappet der hun prater i vei om seg selv, på dansk, engelsk, og innimellom litt norsk. publikum drar på smilebåndet, ler og lar seg målbinde av hennes sjarm.
Vilstrup overassker igjen når hun forteller om sitt forhold til mote, som ikke akkurat kan kalles nerdete.
- Jeg bryr meg ikke om fashion og har ikke peiling på om det er Prada eller second hand jeg fotograferer.
Er det et forsøk på å spille litt dum og beskjeden mon tro? Hun gjør uansett ikke noe forsøk på å briefe med kunnskapene sine. I stedet lar hun fotografiene tale for seg og de beviser at hva enn Vilstrup vet eller ikke vet om enten blitslamper eller mote så passer hun utmerket godt som en high end motefotograf.
Hennes bilder er rå, barske og dystre, med et filmatisk preg. Det er ofte røyk og duse farger. Uttrykket hennes og stilen er utelukkende spennende og ofte dramatisk. Men likefullt er den leken, for det skinner tydelig gjennom at Vilstrup liker det hun driver med. Løssluppenheten vi er vitne til som publikummere syns like godt på bildene hun viser oss og publikummet lar seg fascinere.
- Se på dette bildet, bryter hun inn.
- Det ser faktisk ut som en fotograf har tatt det, eller hva? Vi ler, alle sammen.
Og gøy syns hun det er. Den ene dagen går man kanskje til innkjøp av en sekk med konfetti, eller noen juletrelys. Og hvorfor ikke tre en fargesterk nylonstrømpe over linsa? Hun bruker det som fungerer og ferdig med det.
Dessuten tar hun nesten utelukkende bilder av kvinner, for hun liker ikke å ta bilder av menn. Det virker bare ikke for henne så sant de ikke er litt "gay" som hun beskriver det. For det har aldri forekommet for Signe Vilstrup at en heteroseksuell mann har steppet opp på settet.
- Også liker jeg det litt naughty, ler hun før hun utdyper at hun ofte får høre at settet ser ut som en tysk pornofilm.
Det er ingen enkle bilder hun tar. Mye arbeid gjøres i forkant, og hun bruker veldig mye tid på å gjøre research via internett. Det handler ikke om å kopiere andres arbeider, men heller la seg inspirere, selv om hun nok ofte stjeler litt. Men da sørger hun for å mikse det med sine egne ideer, alltid.
Men selv om mye planlegges skjer det også veldig mye underveis i opptaket. Kommer sollyset piplende, "bruk det!" formaner hun.
Hun er standhaftig og jobber på til hun er fornøyd. Og nå som hun har begynt og skyte digitalt tar hun gjerne flere hundre eksponeringer, som ofte fører til at mye flott arbeid nådeløst blir redigert bort av hissige bilderedaktører.
Men det gjør ingenting, for hun vet at hun er der fordi hun ble spurt. Noe hun også tenker når klientene pusher på for mye.
- Lytt gjerne, men gjør likevel det du vil, det er som regel det beste, oppfordrer Vilstrup.
- Og det er mange shitty layoutere der ute, sier hun, og viser igjen sin frilynnhet.
For hun er opptatt av dette. Hun er selv erfaren med layouten, og skisser ofte ned fulle layoutideer til klientene før de har fått åpnet munnen. Slik kan hun vise hvordan bildene bør se ut, og enklere vinne frem med sine ideer og synspunkter.
Det samme skjer på settene, som hun ofte designer selv. For det er noe med å putte energien på rett sted. Vilstrup gjør nemlig aldri retusjering og den slags selv, men legger hele fokuset på det som skal skje foran kameraet. I stedet har hun en fast mann til å gjøre de tingene, mens hun sitter ved siden av og ser på, vel og merke.
- Nei, ikke dra så mye i curves, vi gjør det heller litt sånn.
Så hun har kotrollen likevel.
Nei, det er ingen kjedelig pike som prater for publikummet på Youngstorget. Signe Vilstrup markerer seg som en særegen og svært livlig person, med et øye for bilder de fleste bare kan drømme om. Det kan man nok også si om portfolioen, som dekker over det meste av storfisker hva verdens moteblader angår.
Selv i en alder av 32 virker det som om hun har holdt på i en evighet. Hun har vist en haug med bilder mens hun har snakket, faktisk over 300.
Det var 400 bilder til i det neste slideshowet, men de rakk hun ikke vise frem. Arbeidslysten virker bare å øke med tiden. Og kanskje tar hun den med seg til Paris?
- Nja det får vi se på, du vet, har en kjæreste i København, smiler hun skjevt.
Så er det kanskje noe som har kotrollen over henne likevel.
Sjekk hennes hjemmeside for portfolio:
www.signevilstrup.dk
- Jeg var assistent for en fotograf uten noen kunnskap om teknikk, eller blitser og slikt, forteller hun.
Nettopp dette hjalp Vilstrup til å arbeide uten tekniske barrierer. Hun fokuserte på å bruke det man hadde av lys allerede. Enten det var dagslyset eller en hvilken som helst lampe.
- Alt er mulig, presiserer hun og nettopp denne formaningen ble en gjenganger utover foredraget.
Og hun var heldig. Hun er heldig. For hun gjør egentlig alltid som hun vil, og blir nesten utelukkende booket til oppdrag grunnet sitt uttrykk og stil som fotograf.
- Jeg var på rett sted til rett tid, forteller hun, nå på engelsk. En noe forvirret publikummer spurte nemlig pent om hun kunne legge om fra dansk, så nå snakket hun til oss alle.
Her kommer personligheten frem. Hun virker så avslappet der hun prater i vei om seg selv, på dansk, engelsk, og innimellom litt norsk. publikum drar på smilebåndet, ler og lar seg målbinde av hennes sjarm.
Vilstrup overassker igjen når hun forteller om sitt forhold til mote, som ikke akkurat kan kalles nerdete.
- Jeg bryr meg ikke om fashion og har ikke peiling på om det er Prada eller second hand jeg fotograferer.
Er det et forsøk på å spille litt dum og beskjeden mon tro? Hun gjør uansett ikke noe forsøk på å briefe med kunnskapene sine. I stedet lar hun fotografiene tale for seg og de beviser at hva enn Vilstrup vet eller ikke vet om enten blitslamper eller mote så passer hun utmerket godt som en high end motefotograf.
Hennes bilder er rå, barske og dystre, med et filmatisk preg. Det er ofte røyk og duse farger. Uttrykket hennes og stilen er utelukkende spennende og ofte dramatisk. Men likefullt er den leken, for det skinner tydelig gjennom at Vilstrup liker det hun driver med. Løssluppenheten vi er vitne til som publikummere syns like godt på bildene hun viser oss og publikummet lar seg fascinere.
- Se på dette bildet, bryter hun inn.
- Det ser faktisk ut som en fotograf har tatt det, eller hva? Vi ler, alle sammen.
Og gøy syns hun det er. Den ene dagen går man kanskje til innkjøp av en sekk med konfetti, eller noen juletrelys. Og hvorfor ikke tre en fargesterk nylonstrømpe over linsa? Hun bruker det som fungerer og ferdig med det.
Dessuten tar hun nesten utelukkende bilder av kvinner, for hun liker ikke å ta bilder av menn. Det virker bare ikke for henne så sant de ikke er litt "gay" som hun beskriver det. For det har aldri forekommet for Signe Vilstrup at en heteroseksuell mann har steppet opp på settet.
- Også liker jeg det litt naughty, ler hun før hun utdyper at hun ofte får høre at settet ser ut som en tysk pornofilm.
Det er ingen enkle bilder hun tar. Mye arbeid gjøres i forkant, og hun bruker veldig mye tid på å gjøre research via internett. Det handler ikke om å kopiere andres arbeider, men heller la seg inspirere, selv om hun nok ofte stjeler litt. Men da sørger hun for å mikse det med sine egne ideer, alltid.
Men selv om mye planlegges skjer det også veldig mye underveis i opptaket. Kommer sollyset piplende, "bruk det!" formaner hun.
Hun er standhaftig og jobber på til hun er fornøyd. Og nå som hun har begynt og skyte digitalt tar hun gjerne flere hundre eksponeringer, som ofte fører til at mye flott arbeid nådeløst blir redigert bort av hissige bilderedaktører.
Men det gjør ingenting, for hun vet at hun er der fordi hun ble spurt. Noe hun også tenker når klientene pusher på for mye.
- Lytt gjerne, men gjør likevel det du vil, det er som regel det beste, oppfordrer Vilstrup.
- Og det er mange shitty layoutere der ute, sier hun, og viser igjen sin frilynnhet.
For hun er opptatt av dette. Hun er selv erfaren med layouten, og skisser ofte ned fulle layoutideer til klientene før de har fått åpnet munnen. Slik kan hun vise hvordan bildene bør se ut, og enklere vinne frem med sine ideer og synspunkter.
Det samme skjer på settene, som hun ofte designer selv. For det er noe med å putte energien på rett sted. Vilstrup gjør nemlig aldri retusjering og den slags selv, men legger hele fokuset på det som skal skje foran kameraet. I stedet har hun en fast mann til å gjøre de tingene, mens hun sitter ved siden av og ser på, vel og merke.
- Nei, ikke dra så mye i curves, vi gjør det heller litt sånn.
Så hun har kotrollen likevel.
Nei, det er ingen kjedelig pike som prater for publikummet på Youngstorget. Signe Vilstrup markerer seg som en særegen og svært livlig person, med et øye for bilder de fleste bare kan drømme om. Det kan man nok også si om portfolioen, som dekker over det meste av storfisker hva verdens moteblader angår.
Selv i en alder av 32 virker det som om hun har holdt på i en evighet. Hun har vist en haug med bilder mens hun har snakket, faktisk over 300.
Det var 400 bilder til i det neste slideshowet, men de rakk hun ikke vise frem. Arbeidslysten virker bare å øke med tiden. Og kanskje tar hun den med seg til Paris?
- Nja det får vi se på, du vet, har en kjæreste i København, smiler hun skjevt.
Så er det kanskje noe som har kotrollen over henne likevel.
Sjekk hennes hjemmeside for portfolio:
www.signevilstrup.dk
Signe Vilstrup
Christian Roth Christensen
Vilstrup taler til publikummet
Christian Roth Christensen