Tåke var årsaken til at flyet ble utsatt fra Heathrow, og publikummet på Høvik måtte vente litt ekstra på den engelske fotografen. Men sent er aldri for sent. Vel fremme kunne han via sin stilrene epledesignete datamaskin presenterte et imponerende slideshow, akkompagnert av ivrig tale om sine prosjekter, og publikum virket så visst ikke skuffet.
Som fotograf i cirka 25 år har briten definitivt bygget seg opp et rykte, og for ikke å snakke om en portfolio som de fleste andre i faget bare kan drømme om. Man har sikkert sett hans bilder av dyr i ymse varianter, enten det er i reklamekampanjer, i publikasjoner, eller gjennom hans strålende webside.
Motehesten
Alt fra hunder, katter, elefanter, flaggermus, hester, og til og med hestefostre er med en utsøkt presisjon og visuell kraft avbildet og presentert. Metodene hans kan derimot variere, og det er her Flachs egenart utspiller seg. For i motsetning til de mer tradisjonelle dyrebildene i villmarken, fotograferer Flach sine dyr nærmest som en stylet og frisk modell i studioet. Som i hans stadig gjentatte arbeid med hester, hvor de i flere av tilfellene likner et skinnende, glossy moteikon fra magasinene. Selv om han ikke nødvendigvis temmer og instruerer adferden til hestene, bringer han ofte med lampene ut på location, enten det er midt i ørkenen eller i et fjøs. Dette skaper en tidvis unik tilnærming til dyrene, og lar beskueren komme innpå de med et nytt blikk.
Flach forteller selv at han nesten alltid sørger for å kreere så mye av det ferdige resultatet som overhodet mulig under opptaket før det sendes videre til postproduksjon, i stedet for å være totalt underlagt retusjeringen i etterkant. Dette for å bevare kameraets unike kontakt med beskueren, mener han. Han tar en form for avstand fra et illustrert resultat som ikke er i nærheten av hva man faktisk produserte i opptaket, nettopp for at seeren i så stor grad som mulig skal få se gjennom hans egne blikk. Autentisitet er et nøkkelord for Flach. Dette kan derfor medføre store budsjetter, og solide crew på selve oppdragene.
Han er også opptatt av det enkle, noe man nesten gjennomgående ser i hans bilder. Det raffinerte uttrykket blir ikke bare en visuell kvalitet, men er også med på å fremheve essensene i hans bilder. For det er ikke bare en fascinasjon for dyr som er årsaken til hans fokus på dem. De er egentlig i mye større grad brukt som metaforer og symboler. Det er for Flach ikke tvil om at dyr er noe alle mennesker kan forbinde seg med og forstå, og dermed fremstår de som praktfulle og nyttige virkemidler i reklamekampanjer eller andre prosjekter.
Og vi ser det hele veien. Selv om bildene stadig kan føles nesten for vakre og estetiske, innehar de den viktige naturligheten. Enten de er stylet opp i studioet eller de steiler i sanddynene i ørkenen.
De andre prosjektene
Men det er ikke bare dyrene som inngår i Tim Flachs etter hvert velkjente produksjon. Han har lenge jobbet som en tilnærmet vanlig reklamefotograf hvor mennesker så vel som produkter er fotografert. Kunder som Sony, Sky, og andre store bedrifter har brukt den engasjerte og grundige fotografen. I det hele tatt har Flach lenge eksperimentert med ulike former for fotografi, før han har landet på den han er i dag. Han røper en fascinasjon for fotografer som Bill Brandt og Richard Avedon, men vil likevel ikke gi noen bestemte æren for at han valgte fotoyrket.
Vi er uansett ikke i tvil om at den brennende entusiasmen han konstant uttrykker har brakt han svært langt. Det er dermed bare å vente på fortsettelsen. For han har flere prosjekter på gang, og røper at han ønsker og videreføre sine motsetninger med dyr involvert.
Tiden har flydd, og snart må han fare videre til utstilling i Portugal.
Vi rekker så vidt og takke han for et spennende foredrag før han er borte, og håper overfarten går som planlagt denne gangen.
______________________________
Om kort tid vil artikkelen bli oppdatert med flere bilder signert Tim Flach.
Som fotograf i cirka 25 år har briten definitivt bygget seg opp et rykte, og for ikke å snakke om en portfolio som de fleste andre i faget bare kan drømme om. Man har sikkert sett hans bilder av dyr i ymse varianter, enten det er i reklamekampanjer, i publikasjoner, eller gjennom hans strålende webside.
Motehesten
Alt fra hunder, katter, elefanter, flaggermus, hester, og til og med hestefostre er med en utsøkt presisjon og visuell kraft avbildet og presentert. Metodene hans kan derimot variere, og det er her Flachs egenart utspiller seg. For i motsetning til de mer tradisjonelle dyrebildene i villmarken, fotograferer Flach sine dyr nærmest som en stylet og frisk modell i studioet. Som i hans stadig gjentatte arbeid med hester, hvor de i flere av tilfellene likner et skinnende, glossy moteikon fra magasinene. Selv om han ikke nødvendigvis temmer og instruerer adferden til hestene, bringer han ofte med lampene ut på location, enten det er midt i ørkenen eller i et fjøs. Dette skaper en tidvis unik tilnærming til dyrene, og lar beskueren komme innpå de med et nytt blikk.
Flach forteller selv at han nesten alltid sørger for å kreere så mye av det ferdige resultatet som overhodet mulig under opptaket før det sendes videre til postproduksjon, i stedet for å være totalt underlagt retusjeringen i etterkant. Dette for å bevare kameraets unike kontakt med beskueren, mener han. Han tar en form for avstand fra et illustrert resultat som ikke er i nærheten av hva man faktisk produserte i opptaket, nettopp for at seeren i så stor grad som mulig skal få se gjennom hans egne blikk. Autentisitet er et nøkkelord for Flach. Dette kan derfor medføre store budsjetter, og solide crew på selve oppdragene.
Han er også opptatt av det enkle, noe man nesten gjennomgående ser i hans bilder. Det raffinerte uttrykket blir ikke bare en visuell kvalitet, men er også med på å fremheve essensene i hans bilder. For det er ikke bare en fascinasjon for dyr som er årsaken til hans fokus på dem. De er egentlig i mye større grad brukt som metaforer og symboler. Det er for Flach ikke tvil om at dyr er noe alle mennesker kan forbinde seg med og forstå, og dermed fremstår de som praktfulle og nyttige virkemidler i reklamekampanjer eller andre prosjekter.
Og vi ser det hele veien. Selv om bildene stadig kan føles nesten for vakre og estetiske, innehar de den viktige naturligheten. Enten de er stylet opp i studioet eller de steiler i sanddynene i ørkenen.
De andre prosjektene
Men det er ikke bare dyrene som inngår i Tim Flachs etter hvert velkjente produksjon. Han har lenge jobbet som en tilnærmet vanlig reklamefotograf hvor mennesker så vel som produkter er fotografert. Kunder som Sony, Sky, og andre store bedrifter har brukt den engasjerte og grundige fotografen. I det hele tatt har Flach lenge eksperimentert med ulike former for fotografi, før han har landet på den han er i dag. Han røper en fascinasjon for fotografer som Bill Brandt og Richard Avedon, men vil likevel ikke gi noen bestemte æren for at han valgte fotoyrket.
Vi er uansett ikke i tvil om at den brennende entusiasmen han konstant uttrykker har brakt han svært langt. Det er dermed bare å vente på fortsettelsen. For han har flere prosjekter på gang, og røper at han ønsker og videreføre sine motsetninger med dyr involvert.
Tiden har flydd, og snart må han fare videre til utstilling i Portugal.
Vi rekker så vidt og takke han for et spennende foredrag før han er borte, og håper overfarten går som planlagt denne gangen.
______________________________
Om kort tid vil artikkelen bli oppdatert med flere bilder signert Tim Flach.
Tim Flach
Tim Flach
Tim Flach