Geir Fløde er 44 år og bosatt i Horten. Han er grafisk designer og driver firmaet Fløde Magasindesign. Firmaet er i hovedsak rettet inn mot humanitære og frivillige organisasjoner. Geir forteller i dette intervjuet at han er utpreget kunstinteressert og interessert i uttrykk som går litt på siden av den dokumentariske virkelighet.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Som mange andre er jeg er interessert i foto og har alltid hatt fotobagen med i tilfelle det skulle dukke opp noen godsaker. Jeg har levert en ganske omfattende mengde humortegninger til ukeblader som Vi Menn, Hjemmet og Norsk Ukeblad. Gjennom denne erfaringen har jeg arkivert en humoristisk åre i hjernebarken som nok kommer til syne gjennom mange av mine fotografier. Det er likevel først etter den digitale revolusjonen og hvor man i langt større grad kan utforske flere uttrykk innen fotokunsten at interessen virkelig har tatt av.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Egentlig veldig lite. Et fotoopptak er gjerne gjort unna på en halvtime. Det jeg bruker tid på er ideer. Og etterarbeidet tar alltid mye mer tid enn selve fotograferingen
Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?
- Nei, jeg har ingen spesielle favoritter bortsett fra Jerry Uelsmann som jeg synes er helt fantastisk. Han er en surrealistisk fotograf i 70-årene med en utrolig frodig fantasi. Det som er bemerkelseverdig med ham er at han jobber på gamlemåten, med kjemikalier og rødt lys og likevel er i stand til å skape de mest fantastiske manipulasjoner du kan tenke deg. Selv bruker jeg veldig mye tid på å se på andres bilder og oppdager gjerne et titall nye fotografer hver uke, men det er helt håpløst å holde rede på navnene. Imidlertid har jeg en haug med bookmarks på maskinen. Sånn sett er nettsteder et fantastisk medium.
- foto.no medlemmet Helge Rudschinat Grønli inspirerer også siden han rendyrker manipulasjoner med klare trekk av humor. Sånn sett finner jeg også mye i hans bilder som inspirerer selv om de visuelle utrykkene våre er meget forskjellige.
Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Aller best trives jeg når jeg nullstiller hodet og kan jobbe fritt. Men generelt bruker jeg mine foto i forbindelse med jobben som grafisk designer hvor jeg integrerer de visuelle utrykkene. Og ofte tar jeg bilder som et element i dette.
- I tillegg til dette er jeg i gang med et prosjekt sammen med Tone Bolstad Fløde som er fortellerkunstner av yrke. Prosjektet er fortellerkort hvor tanken er å trykke opp en serie kort med ulike temaer. Enkelt fortalt trekker man kort med ulike motiv. Utfordringen blir da å skape historier som binder disse kortene sammen til en sammenhengende fortelling.
Disse kortene er tenkt brukt innenfor psykiatrien, skole og til fritt bruk.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du
fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Jeg liker veldig godt et bilde som jeg tok av min sønn på et gammelt festningsverk i Horten. Han hadde med seg en gul ballong. Denne falt ut gjennom åpningen på en av murveggene. Og bildet ble tatt da han strekte seg ut for å nå den. Ikke det mest manipulerte bildet jeg har tatt siden grunnlaget bare var dette ene bildet. Men en del fargejusteringer og etterarbeid ble det likevel. Synes bildet gir rom for diverse tankespinn, og det er noe jeg prøver å oppnå med de fleste av bildene mine.
Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen frem mot ferdig behandlet
bilde?
- Jeg har alltid en skisse som utgangspunktet. Disse skissene har som regel
et element av noe surrealistisk i seg, eller i hvert fall et element av
noe merkelig noe. Når jeg fotograferer blir det gjerne to
eller tre opptak med ulike platåer som danner basis i det ferdige
bildet. Jeg er en utålmodig fotograf og bruker ofte ganske kort tid på
fotograferingen. Holder jeg på for lenge blir jeg bare forvirret og
fjerner meg ofte fra den opprinnelige ideen, som gjerne er den beste.
Derimot bruker jeg lang tid på etterbehandling. Jeg lar også bildet hvile noen dager før det er ferdig.
Hva har overgangen fra analog fotografering til digital fotografering
betydd for deg?
- Den har egentlig betydd alt. Jeg synes det er spennende å se hvor mange
nye utrykk som nå er begynt å vise seg etter digitaliseringen av
fotoet. Dette er en utvikling jeg vil prøve å henge meg på. Jeg vil
være med å leke, utforske og prøve å finne nye måter å skape fotofortellinger.
Foto i tradisjonell forstand er jeg egentlig ikke så veldig interessert
i. Jeg vet det kan høres provoserende ut, men for meg klarer man
sjelden å gjenskape virkeligheten 100% gjennom et foto. Uansett blir det bare avbildninger. Man må han en tillegsdimensjon som nyhetsfoto og feature hvor man
forteller en historie eller gjennom kunsfoto hvor man kan etablere
andre former for virkeligheter. Så dette med å gå inn i fotografiet og skape nye uttrykk synes jeg er fryktelig spennende.
Hva forsøker du å formidle gjennom dine bilder?
- Jeg har i utgangspunktet ikke noe sett verdier eller et sett budskap jeg vil formidle. Jeg ønsker at mine bilder skal være så pass åpne at man kan skape sine egne fortellinger gjennom bildet. Men jeg er fascinert av tidsdimensjonen i et foto. Bildet låses i det øyeblikket bildet er tatt. Men deretter kan man selv spinne tanker rundt historien til bildet, både i forkant og i etterkant.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
1: Kunsten å holde varmen. Dette var vel det første bildet som jeg følte slo gjennom på foto.no og ble også kåret til månedens foto i februar 2006. Bildet er det eneste som ikke er manipulert og 100 % autentisk bortsett fra noe støyfjerning og fargejustering..
2: En stortingsrepresentants brennhete hevn Bare for moro skyld. Her dyrker jeg min bakgrunn som humorist.
3: Havet stiger. Et spesielt bilde for meg siden det ble brukt som en del av den store Klimautstillingen som teknisk museum arrangerte i forbindelse med fredsprisen 2007
4: Havet stiger 2: Bildet ble månedens foto på foto.no i februar 2007. Dette er et av de bildene hvor jeg føler at manipulasjonen sitter best. Også en fjær i hatten at foto.no brukte dette bildet til profilering av nettstedet.
5:The stair to nowhere Bildet er tatt på et gammelt festningsverk i Horten. Liker stemningen.
6: The endless walk Bildet ble gruppevinner i Redbubble.com sin internasjonale fotokonkurranse der vinnerbildene kommer i bokform.
7: Rundans Liker stemningen i bildet der jeg spinner noen assosiasjoner rund liv, død og oppstandelse
8: Uten tittel: Noen mente at jeg burde fremstille dette bildet mer makabert. Jeg synes at et så pass grotesk bilde fremstilt på en så ren måte gir bildet akkurat den merkelige og småsurrealistiske atmosfæren jeg var ute etter.
9: Vintersang Fordi jeg alltid synes det siste bildet er det beste og fordi det snødde den dagen.
10: Insight: (bildet av en mur)Et bilde uten noe spesielt budskap i utganspunktet men som jeg tror giir rom for fabuleringer.
11: Kampen om fårikålet'': Igjen et bilde der jeg rendyrker humor.
Tydelig inspirert abv humoristen Garry Larsson.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt. Jeg får mange tilbakemeldinger fra dyktige og oppmuntrende kritikere som er med og veileder meg. Og jeg blir tryggere på om bildene holder mål eller ikke.
- Jeg holder meg stort sett til bildegalleriet og bildekritikkene. Diskusjoner rundt den tekniske siden klarer jeg ikke helt å henge med på. For meg er de gode ideene og motivvalg helt klart det viktigste. D200 apparatet mitt fikser det meste av det tekniske på egen hånd, hehe.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- I enda større grad vise oss bilder fra de virkelig store fotografene. Bilder som lar oss glede og begeistre. Rett og slett.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Som mange andre er jeg er interessert i foto og har alltid hatt fotobagen med i tilfelle det skulle dukke opp noen godsaker. Jeg har levert en ganske omfattende mengde humortegninger til ukeblader som Vi Menn, Hjemmet og Norsk Ukeblad. Gjennom denne erfaringen har jeg arkivert en humoristisk åre i hjernebarken som nok kommer til syne gjennom mange av mine fotografier. Det er likevel først etter den digitale revolusjonen og hvor man i langt større grad kan utforske flere uttrykk innen fotokunsten at interessen virkelig har tatt av.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Egentlig veldig lite. Et fotoopptak er gjerne gjort unna på en halvtime. Det jeg bruker tid på er ideer. Og etterarbeidet tar alltid mye mer tid enn selve fotograferingen
Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?
- Nei, jeg har ingen spesielle favoritter bortsett fra Jerry Uelsmann som jeg synes er helt fantastisk. Han er en surrealistisk fotograf i 70-årene med en utrolig frodig fantasi. Det som er bemerkelseverdig med ham er at han jobber på gamlemåten, med kjemikalier og rødt lys og likevel er i stand til å skape de mest fantastiske manipulasjoner du kan tenke deg. Selv bruker jeg veldig mye tid på å se på andres bilder og oppdager gjerne et titall nye fotografer hver uke, men det er helt håpløst å holde rede på navnene. Imidlertid har jeg en haug med bookmarks på maskinen. Sånn sett er nettsteder et fantastisk medium.
- foto.no medlemmet Helge Rudschinat Grønli inspirerer også siden han rendyrker manipulasjoner med klare trekk av humor. Sånn sett finner jeg også mye i hans bilder som inspirerer selv om de visuelle utrykkene våre er meget forskjellige.
Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Aller best trives jeg når jeg nullstiller hodet og kan jobbe fritt. Men generelt bruker jeg mine foto i forbindelse med jobben som grafisk designer hvor jeg integrerer de visuelle utrykkene. Og ofte tar jeg bilder som et element i dette.
- I tillegg til dette er jeg i gang med et prosjekt sammen med Tone Bolstad Fløde som er fortellerkunstner av yrke. Prosjektet er fortellerkort hvor tanken er å trykke opp en serie kort med ulike temaer. Enkelt fortalt trekker man kort med ulike motiv. Utfordringen blir da å skape historier som binder disse kortene sammen til en sammenhengende fortelling.
Disse kortene er tenkt brukt innenfor psykiatrien, skole og til fritt bruk.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du
fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Jeg liker veldig godt et bilde som jeg tok av min sønn på et gammelt festningsverk i Horten. Han hadde med seg en gul ballong. Denne falt ut gjennom åpningen på en av murveggene. Og bildet ble tatt da han strekte seg ut for å nå den. Ikke det mest manipulerte bildet jeg har tatt siden grunnlaget bare var dette ene bildet. Men en del fargejusteringer og etterarbeid ble det likevel. Synes bildet gir rom for diverse tankespinn, og det er noe jeg prøver å oppnå med de fleste av bildene mine.
Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen frem mot ferdig behandlet
bilde?
- Jeg har alltid en skisse som utgangspunktet. Disse skissene har som regel
et element av noe surrealistisk i seg, eller i hvert fall et element av
noe merkelig noe. Når jeg fotograferer blir det gjerne to
eller tre opptak med ulike platåer som danner basis i det ferdige
bildet. Jeg er en utålmodig fotograf og bruker ofte ganske kort tid på
fotograferingen. Holder jeg på for lenge blir jeg bare forvirret og
fjerner meg ofte fra den opprinnelige ideen, som gjerne er den beste.
Derimot bruker jeg lang tid på etterbehandling. Jeg lar også bildet hvile noen dager før det er ferdig.
Hva har overgangen fra analog fotografering til digital fotografering
betydd for deg?
- Den har egentlig betydd alt. Jeg synes det er spennende å se hvor mange
nye utrykk som nå er begynt å vise seg etter digitaliseringen av
fotoet. Dette er en utvikling jeg vil prøve å henge meg på. Jeg vil
være med å leke, utforske og prøve å finne nye måter å skape fotofortellinger.
Foto i tradisjonell forstand er jeg egentlig ikke så veldig interessert
i. Jeg vet det kan høres provoserende ut, men for meg klarer man
sjelden å gjenskape virkeligheten 100% gjennom et foto. Uansett blir det bare avbildninger. Man må han en tillegsdimensjon som nyhetsfoto og feature hvor man
forteller en historie eller gjennom kunsfoto hvor man kan etablere
andre former for virkeligheter. Så dette med å gå inn i fotografiet og skape nye uttrykk synes jeg er fryktelig spennende.
Hva forsøker du å formidle gjennom dine bilder?
- Jeg har i utgangspunktet ikke noe sett verdier eller et sett budskap jeg vil formidle. Jeg ønsker at mine bilder skal være så pass åpne at man kan skape sine egne fortellinger gjennom bildet. Men jeg er fascinert av tidsdimensjonen i et foto. Bildet låses i det øyeblikket bildet er tatt. Men deretter kan man selv spinne tanker rundt historien til bildet, både i forkant og i etterkant.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
1: Kunsten å holde varmen. Dette var vel det første bildet som jeg følte slo gjennom på foto.no og ble også kåret til månedens foto i februar 2006. Bildet er det eneste som ikke er manipulert og 100 % autentisk bortsett fra noe støyfjerning og fargejustering..
2: En stortingsrepresentants brennhete hevn Bare for moro skyld. Her dyrker jeg min bakgrunn som humorist.
3: Havet stiger. Et spesielt bilde for meg siden det ble brukt som en del av den store Klimautstillingen som teknisk museum arrangerte i forbindelse med fredsprisen 2007
4: Havet stiger 2: Bildet ble månedens foto på foto.no i februar 2007. Dette er et av de bildene hvor jeg føler at manipulasjonen sitter best. Også en fjær i hatten at foto.no brukte dette bildet til profilering av nettstedet.
5:The stair to nowhere Bildet er tatt på et gammelt festningsverk i Horten. Liker stemningen.
6: The endless walk Bildet ble gruppevinner i Redbubble.com sin internasjonale fotokonkurranse der vinnerbildene kommer i bokform.
7: Rundans Liker stemningen i bildet der jeg spinner noen assosiasjoner rund liv, død og oppstandelse
8: Uten tittel: Noen mente at jeg burde fremstille dette bildet mer makabert. Jeg synes at et så pass grotesk bilde fremstilt på en så ren måte gir bildet akkurat den merkelige og småsurrealistiske atmosfæren jeg var ute etter.
9: Vintersang Fordi jeg alltid synes det siste bildet er det beste og fordi det snødde den dagen.
10: Insight: (bildet av en mur)Et bilde uten noe spesielt budskap i utganspunktet men som jeg tror giir rom for fabuleringer.
11: Kampen om fårikålet'': Igjen et bilde der jeg rendyrker humor.
Tydelig inspirert abv humoristen Garry Larsson.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt. Jeg får mange tilbakemeldinger fra dyktige og oppmuntrende kritikere som er med og veileder meg. Og jeg blir tryggere på om bildene holder mål eller ikke.
- Jeg holder meg stort sett til bildegalleriet og bildekritikkene. Diskusjoner rundt den tekniske siden klarer jeg ikke helt å henge med på. For meg er de gode ideene og motivvalg helt klart det viktigste. D200 apparatet mitt fikser det meste av det tekniske på egen hånd, hehe.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- I enda større grad vise oss bilder fra de virkelig store fotografene. Bilder som lar oss glede og begeistre. Rett og slett.
Geir Fløde
Kunsten å holde varmen
Geir Fløde
En stortingsrepresentants brennhete hevn
Geir Fløde